21.5.2004 klo 23:34:00
sijainti: 65°02,13 P 25°25,67 I, Toppilan satama, Oulu
tuuli: NW 4m/s, 5° C, Vesisadetta
Töitä paiskittu aamuvarhaisesta yömyöhään jo pitkään. Kummallista, että vaikka alusta on kunnostettu 3 vuotta, niin se saadaan valmiiksi juuri muutama tunti ennen lähtöä. Lähtösää olisi voinut olla huonompikin, joten mukavasti menee!
22.5.2004 klo 17:22:00
sijainti: 65°03,34 P 24°29,53 I, Hailuoto, Marjaniemen länsipuoli
tuuli: NW 7m/s, 7° C, Pilvistä


Hyvin menee. Tuuli voimistuu vähitellen. Alpo pärjää hienosti. Marjaniemi alkaa jäädä taakse ja pian otamme suunnan Merenkurkkua kohti. Sinne arvioitu tuloaika on 8:30. Kännykän kantoalue loppuu toistaiseksi tähän.
23.5.2004 klo 14:10:00
sijainti: 63°42,64 P 22°41,31 I, Myrsky
tuuli: NNW 18m/s, 7° C, Sadetta

Jäälauttoja Raahen edustalla illalla.

Merenkurkun piti tulla näkyviin 8-9 välillä aamulla, vaan eipä tullut. Hailuodon jäätyä taakse luoteinen tuuli yltyi pian 18 m/s paikkeille ja aamuyöllä käytiin jo reippaasti yli 20 metrissä. Meri vyöryi Alpon kansilla ja isojen aaltojen kohdalla meri tuntui lentävän koko aluksen ylitse. Kallistumat olivat välillä melko rajuja ja vaikka tavarat oli hyvin kiinnitetty, hytit todellakin olivat kuin pyörremyrskyn jäljiltä. Miehistön oli pideltävä koko ajan kiinni jostakin, seisottava hajareisin polvet hiukan koukussa, liikuttava matalana ja haarallaan ja odotettava aina sopivaa hetkeä, ennenkuin jonnekin päin liikkui. Alakansilla kulku oli vaikeaa siellä jatkuvasti vyöryvien, polviin asti ulottuvien vesimassojen vuoksi. Byssän iso jääkaappikaan ei halunnut enää pysyä pystyssä, joten Hessu tuki sitä vartalollaan, kunnes Timo sai raahattua riittävästi tavaraa tukemaan sitä.

Kalajoen kohdalla alkoi olla mahdotonta ajaa Alpoa haluamaamme suuntaan kohti Merenkurkkua, joten aloimme katselemaan mitä sen ainoan ajettavan suunnan päästä mahtaisi löytyä. No, sieltähän löytyi Pietarsaari. Ajattelimme jäädä ankkuriin saariston suojaan, mutta ankkurin pito-ongelmista johtuen se nostettiin ylös, ja siirryimme pitämään tuulta Pietarsaaren sataman laituriin klo 14.10.

Hailuodon jälkeiseen keikkumiseen tuli joksikin aikaa rauha jäiden ansiosta. Huomasimme nimittäin Raahen vaiheilla ajavamme laajojen jäälauttojen ympäröiminä, ja ne toimivat samalla myös aallonmurtajina. Jäälauttojen väleissä oli kapeita "solia", joiden kautta pääsimme kuitenkin eteenpäin. Jäälauttojen loputtua alkoikin sitten se vuoristorata.

Alpo moottoreineen ja kaikkine laitteineen toimi kaikinpuolin hienosti, samoin miehistö ja Peetu-kissa.

Odottelemme siis inhimillisempiä säitä ja jatkamme sitten matkaa eteenpäin. Nyt syömme ja nukumme kunnolla!


Yöllä myrskyssä en uskaltanut kuvata laitteiden särkymisen pelossa. Tässä kuitenkin taiteilijan näkemys jonkin Alpon sisaraluksen taistelusta myrskyssä. Pahimmissa kallistumissa paarpuurin kansi katosi kokonaan aaltojen alle ja konehuoneen oven avoimesta yläluukusta meni meri sisään. Pärskeet lensivät yli koko aluksen.
24.5.2004 klo 18:49:00
sijainti: 63°42,64 P 22°41,31 I, Pietarsaaren satama
tuuli: NNW 6m/s, 6° C, Tihkusadetta
Yö nukuttiin hyvin. Päivä on käytetty tavaroiden sijoitteluun - lähinnä omien matkatavaroiden osalta, koska niitä ei ehditty sijoittaa oikeille paikoilleen ennen lähtöä. Muutakin pientä on saanut viritellä loppuun, esim. ulkomaillakin toimiva GPRS-yhteys tälle tietokoneelleni tuli asennettua kaikessa rauhassa. Myös vieraskirjaa ja Kalevan nettilehden juttuja on ollut kiva lueskella. Varapäiviä on varattu tämäntapaisten tilanteiden varalle, ja nyt niistä käytettiin yksi.

Lähdemme klo 19 Pietarsaaresta Vaasan saariston ja Ahvenanmaan länsipuolen kautta kohti Gotlannin Visbytä. Lisää raporttia taas viimeistään huomenna, jos nettiyhteys alukselta pelaa.

Kun sitten kerran Pietarsaareen pysähdyttiin, päätettiin pyytää tarviketäydennystä Oulusta. Saimmekin Juha Kämäräisen ja Timo Iikin avustamana tarvittavia romppeita Oulusta autolla, joten ennalta arvaamaton Pietarsaaren pyssäys ei ollutkaan aivan turha!


Pekka Puusti ihmettelee, jotta mittee ne Oulun pojat tänne Pietarsaareen oikein toivat... Vasemmalta: Pekka Puusti, Juha Kämäräinen ja Timo Iik.
25.5.2004 klo 04:00:00
sijainti: 63°11,15 P 20°26,70 I, Merenkurkku
tuuli: NW 3m/s, 4° C, Pilvistä

Koiravahdissa. Tulimme yhdeltä yöllä Merenkurkkuun, jolloin Ruotsin laivasto tarkisti VHF-radiopuhelimella kuka on tulossa ja mistä, ja minne on menossa. Lupasivat seurata matkaamme tutkalla, mistä kiitimme.

Ohitimme Norrkärin majakan klo 03:45 ja teimme VHF-puhelimella liikenteen seurantailmoituksen VTS-botnialle. Vähän sen jälkeen paarpuurin keulasuuntimassa 045 tuli näkyviin silhuetista päätellen ruotsalainen sotalaiva. Annoimme sen mennä.

Esa ja Pekka tulivat vapauttamaan meidät vahdista neljältä, joten päästiin vajaaksi neljäksi tunniksi nukkumaan.
25.5.2004 klo 18:00:00
sijainti: 61°15,144 P 19°25,85 I, Selkämeri
tuuli: NW 3m/s, 12° C, Sumua


Aamulla noussut utu tihentyi päivällä sumuksi. Näkyvyys 200-300 metriä. GPS yhdistettynä Tsunamis karttaohjelmaan toimii hienosti, ja tutka toimii silminämme. Muutama alus on tutkan ruudulle ilmestynyt, mutta ne on ohitettu turvallisen matkan päästä.
26.5.2004 klo 02:45:00
sijainti: 60°07,19 P 19°12,82 I, Ahvenanmaa
tuuli: NO 2m/s, 5° C, Puolipilvistä


Ahvenanmaan länsipuolella, Maarianhaminan tasalla. Laivaliikenne vilkasta täällä Ahvenanmaan ja Ruotsin välikössä. Sää nyt loistava ja näkyvyys hyvä, joten liikenteen seuraaminen helppoa. Tarvittavat ilmoitukset annettu Ruotsin ja Suomen valvontaviranomaisille VHF-radiopuhelimella. Alpo toimii hienosti ja Peetu voi hyvin.
26.5.2004 klo 16:24:00
sijainti: 58°25,04 P 18°57,46 I, Gotska Sandön
tuuli: NE 7m/s, 12° C, Puolipilvistä


Gotska Sandön siintää itäpuolellamme. Tuuli noin 7 m/s, Pohjois-Koillissuunnasta. Gotlannin Pohjoiskärjen kohdalle on vielä matkaa 24 mpk (44 km). Visbyhyn tullaan vähän ennen puolta yötä. Alpon Atlas-Imperial -moottori on tikittänyt kuin ompelukone. Miehistö on hyvällä mielellä - ruorimieskin lauleskelee eri maiden kansallisuuslauluja (Neuvostoliiton ja USA:n menivät äskettäin).
27.5.2004 klo 13:00:00
sijainti: 57°38,18 P 18°17,04 I, Gotland, Visby
tuuli: NE 3m/s, 12° C, Puolipilvistä, mutta aurinkoista


Siirryimme paikalliseen aikaan Visbyn laiturissa. Kiinnityimme eilen, keskiviikkoiltana klo 21:20 (siis paikallista aikaa). Miehistö kävi iltapromenaadilla ihailemassa ruotsalaisten tapaa hoitaa satamia, asuintaloja, ympäristöä ja pubejakin. Ennakkosoitto satamaan sai aikaan sen, että sataman huoltaja ilmoitti kiinnittymispaikkamme, oli vastassa laiturilla, osoitti sähkön- ja vedeottopaikan, suihkun, ja kertoili mistä mitäkin tarvikkeita löytyy. Upeaa palvelua!

Laivakissa Peetu on voinut hyvin. Kuulin illalla konemiehiltä, että myrskyn aikana Peetu oli piiloutunut Tepon kassiin ja voinut siellä hieman pahoin. Tepon tullessa nukkumaan Peetu oli kömpinyt Tepon vatsan päälle ja nukahtanut siihen, kun isäntä Vesa oli konevahdissa.

Lähdemme tänään klo 18 kohti Kieliä. Vielä on avoinna, menemmekö Ölannin ja Ruotsin rannkikon välistä, vai pyyhkäisemmekö suorinta reittiä.
27.5.2004 klo 19:08:00
sijainti: 57°33,14 P 18°03,22 I, Visbystä Kieliin
tuuli: SW 2m/s, 14° C, Kirkasta

Lähtö Visbystä 18:22. Bunkrasimme ruokaa ja talousvettä 8000 litraa. Alkuperäinen suunnitelmamme oli ajaa Visbystä Ölannin ja Ruotsin mantereen kautta, mutta aikaa säästääksemme päätimme ajaa suorinta reittiä Kieliin. Matkaero ei olisi ollut paljon mitään, mutta Ölannin reitillä olisi ollut ajettava hitaampaa. Tällä hetkellä Alpo puksuttelee peräti 9 solmun nopeudella. Arvioitu tuloaika Kieliin lauantai-iltapäivä klo 14.

Sää suosii nyt: Aurinko paistaa ja tuuli on heikko. Konepuolella ovat ajaneet kolmeen mieheen 4/8 -vahtia, me sillalla 4/4. Neljätuntia ajamista, neljä lepoa on vähän turhan rankkaa, joten mekin vaihdoimme nyt 4/8 -vahtiin. Pekalla kävi tsäkä, kun sai ensimmäisen vuoron - se kun päättyy jo tunnin kuluttua. Esa ajaa 20-24 ja minä koiravahdin, eli aamuyön 00-04. Jarkko-kippari pyörii sillalla omaan tahtiinsa.

Menenkin tästä nyt valmistautumaan koiravahtiin, siis nukkumaan.
28.5.2004 klo 03:00:00
sijainti: 56°37,20 P 17°05,50 I, Ölannin vesillä
tuuli: SW 3m/s, 10° C, Puolipilvistä
Koiravahdissa 28.5.

Muutimme siis vahtisysteemin 4/8 periaatteelle. Tarkoittaa käytännössä sitä, että vahti pyörii kolmessa jaksossa siten, että sillalla ajaa yksi mies neljä tuntia ja lepää sitten 8 tuntia. Konepuolella on samanlainen järjestely. Niinpä minä ajelen nyt yksin ruorissa ja Teppo konehuoneessa koiravahtia yöllä klo 00-04. Muut aluksella nukkuvat. Otin vahdin vastaan Esalta, joka jäi vuoronsa päätteeksi vielä vähäksi aikaa kaveriksi. Seurailimme pimeässä yössä muutamien alusten kursseja, ja yhtä vastaan tulevaa hiukan väistimmekin. Hessu kävi kahden maissa vaihtamassa pari sanaa ja toivotti hyvät yöt.

Nyt kello on kolme. Tutkassa näkyy enää neljä laivaa, ja nekin loittonemassa. Ajamme Ölannin Itäpuolella Färjestadenin kohdalla alaspäin suuntaan 210° yhdeksän solmun nopeudella, siis 17 km/h. Etäisyyttä Ölannin itärantaan on parikymmentä kilometriä. Seuraava kääntöpiste on Kalmarsundin kohdalla.

Alpo kulkee hienosti, vaikka keulatankkeihin otettiinkin Visbyssä 8000 litraa makeaa vettä ja se painaa Alpon keulaa hiukan alaspäin. Alpossa ei ole automaattiohjausta, joten ruoria pitää käännellä vähän väliä.

Nykyiset navigointilaitteet ovat hyviä. Tuossa nenän edessä oleva kannettava tietokone näyttää Tsunamis-navigointiohjelmassa merikortin, ja Alpon sijainti näkyy siinä koko ajan oikeassa paikassa. Tieto aluksen sijainnista tulee GPS-laitteelta, joka puolestaan saa tiedot satelliiteilta.

Tsunamis näyttää paljon muutakin informaatiota: nopeuden, suunnan, tuloajan seuraavaan tai mihin tahansa reittipisteeseen. Lisäksi sillä voi helposti mittailla suuntimia ja etäisyyksiä eri kohteisiin, ja näin vertailla asioita vaikkapa tutkan antamiin tietoihin. Esimerkiksi tutkalta voidaan nähdä jonkun laivan suuntima ja etäisyys, ja katsoa sitten Tsunamiksesta missä tuo laiva on merikartalla.

Myös tutka on upea laite. Nytkin Koden-tutkamme kertoi, että uusi laiva on paarpuurin keulasuuntimassa 045° parinkymmenen kilometrin päässä, ja voin alkaa seurailla sen liikkeitä nähdäkseni onko vaaraa, että se tulisi törmäyskurssille Alpon kanssa. Lähin laiva tällä hetkellä on 8 km:n päässä edessä. Se ajoi hissukseen ohitsemme pari tuntia sitten.

Pimein yö alkaa olla takana ja puolen tunnin kuluttua Pekka vapauttaa minut vahdista. Käyn messissä syömässä voileivän ja menen nukkumaan. Kellon laitan soimaan 10.20 Ouluradion päiväraporttia varten, joka menee arkipäivisin suorana lähetyksenä satelliittipuhelimen kautta klo 10:40. Seuraava vahtini on päivällä klo 12-16 ja sitten taas koiravahti seuraavana yönä.


Auringonnousu 28.5.2004 klo 4:30 Ölannin kaakkoispuolella.
28.5.2004 klo 17:00:00
sijainti: 55°23,70 P 14°29,10 I, Bornholm
tuuli: SW 12m/s, 12° C, Kirkasta


Kevyestä tuulesta saatiinkin sitten jo nauttia riittämiin ja tämä päivä on ajettu kovenevassa vastatuulessa tuulennopeuden oltua 12 m/s paikkeilla. Alpo niiailee nöyrästi ja vesi lentää pituussuunnassa aluksen yli. Laivoja on sivuilla edessä ja takana. Olemme Bornholmin kohdalla ja vastatuuli on hiukan hidastanut matkantekoamme. Varapäiviä on kuitenkin vielä jäljellä, joten sen puoleen ei huolta. Ilma on lämmennyt sitten alkumatkan, ja me muut olemme alkaneet vihjailla Hessulle, että ehkä turkishaalareista voisi jo luopua. Pojat jo tuossa suunnittelivat, että voitaisiin tehdä niistä vaikka parit shortsit ja T-paita. Kuva on otettu toiselta kannelta, komentosillan oven vierestä.
29.5.2004 klo 23:00:00
sijainti: 54°17,58 P 09°40,50 I, Kiel, Rendsburg
tuuli: - 0m/s, 18° C, Kirkasta

Peetu osallistui aluksen kuljettamiseen tilaamalla ajan kampaajalle. Kieliin tultaessa on toki oltava fiinissä kunnossa!


Koiravahdissa perjantain-lauantain välinen yö. Liikenne sen verran vilkasta, että Jarkko oli kaverina tähystelemässä laivojen liikkeitä suurimman osan ajasta. Koiravahtini päättyi klo 4, mutta jäin vielä kaveriksi Pekalle. Esan kävin herättämässä kuudelta, koska katsoimme parhaimmaksi pitää kahta miestä sillalla näin vilkkaasti liikennöidyllä alueella.



Kielin suluille saavuimme klo 15:00, aivan kuten olimme ilmoittaneet sinne ensimmäisen kerran jo kuutisen tuntia aikaisemmin. Sulkuun ajo kävi ongelmitta ja maksoimme kanavamaksun (35 euroa) kerralla koko kanavan osuudelta. Sää oli upean kesäinen ja huomasimme, että pitkät kalsarit alkoivat olla todellakin liikaa! Hessun turkishaalareistakaan ei tarvinnut tehdä shortseja, vaan hän luopui niistä aivan vapaaehtoisesti. Kanavassa ajo oli upea kokemus, ja vastaan tulevien suurten laivojen komentosilloilla kiikarit kääntyivät ihmettelemään tätä vanhaa kaunista "Aku Ankka" -hinaajaa.

Ainoa ongelma oli, että GPRS-nettiyhteys ei tahtonut löytää kenttää, joten tämänkin raportin päivittäminen meni myöhäiseen iltaan. Kalevan verkkosivuille sain lopultakin ladattua minuutin mittaisen videokoosteen Oulu-Pietarsaari väliltä. Löytyy sieltä Alpon osuuden videot-otsikon alta.

Noin 35 kilometrin ajon jälkeen kiinnityimme Rendsburgin laituriin. Teemme täällä Sunnuntaina hiukan huoltoa ja täydennyksiä. Tarkoitus on jatkaa matkaa maanantaiaamuna kohti Normandiaa. Pysykää kanavalla!


Kielin kanaalissa kulkee monenlaista venettä. Jarkko vaihtamassa kuulumisia Hollantilaisen miehistön kanssa.
30.5.2004 klo 15:00:00
sijainti: 54°17,56 P 09°40,40 I, Peetun sunnuntaitempaus
tuuli: E 3m/s, 25° C, Puolipilvistä

Peetu kapteenin hytissä.

oulu_pietarsaari.wmv -> Videokooste Oulu-Pietarsaari. Koko 1,7 Mb, joten lataaminen modemilla kestää jonkin aikaa.

Hieno päivä Kielin Rendsburgissa: aurinko paistoi aamupäivän (nytkin vielä välillä pilven raoista), tuuli on kevyt ja lämpöä varjossa +25° C, eli shortsit ja T-paidat on päällä. Olemme askarrelleet pieniä veneaskareita ja siistineet paikkoja. Siirsimme Alpoa hiukan eteenpäin tässä laiturissa, koska perään on kuulemma tulossa vähän suurempi alus.

Asustelen Jarkon kanssa kapteenin hytissä, koska viesti- ja navigointikeskuksemme on täällä. Tulin tänään hyttiini kirjoittelemaan juttujani, kun tunsin yllättäen jonkun pehmeän painuvan jalkaani vasten; Peetu-armas oli hiippaillut omin luvin ala-kannen hytistään tänne yläkannelle ja sitten kapteenin hyttiin, ja hankasi nyt pehmoista poskeaan kehräten jalkaani vasten. Kävimme ystävällishenkisen keskustelun siitä, onko sopivaa säikäytellä aluksen henkilökuntaa. Peetu oli selvästikin sitä mieltä, että "pyydäpäs laivatohtorilta nitroja jos ei pumppu kestä", ja jatkoi kehräämistään. Kehräävät kissat ovat kieltämättä mukavia!

Huomenna maanantaina yritämme päästä lähtemään aamupäivällä eteenpäin - riippuen hiukan bunkrausten sujumisesta. Käymme ruokakaupassa ja täydennämme myös polttoaine ja vesivarastoja. Jos kaikki sujuu hyvin, olemme Ranskan Caenissa, Normandiassa, torstaina 3.6. puolilta päivin. Edessä on siis kolmisen vuorokautta Pohjanmerellä. Se tarkoittaa myös sitä, että kännykkäkentän puuttuessa näitä päivityksiä ei voi tuona aikana tehdä. Älkää siis huolestuko, jollei tänne tule maanantain - torstain välillä uusia raportteja.
31.5.2004 klo 18:46:00
sijainti: 53°53,13 P 09°07,46 I, Kiel, Brunsbüttel
tuuli: 5m/s, 18° C, Sateista

Alpon viestikeskus. Tässä se Markus-setä näitä juttuja ja kuvia tänne toimittelee.

Olipa "mukava" yllätys maanantaiaamuna kuulla, että ei täällä Rendsburgissa kaupat auki ole, kun on kansallinen vapaapäivä - sillä lailla! No, otimme kuitenkin pari tonnia vettä perän septitankkiin aluksen asennon trimmaamista varten, ja ruokaakin pojat taisivat lopulta löytää jostain huoltoasemalta. Näillä eväin pärjätään kyllä Caeniin, Normandiaan. Ja sitä makkaraahan meillä on vieläkin luultavasti kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Purseri Hessulla ja laivalääkäri Antilla mielikuvitus lentää, kun he loihtivat Hookoon blööstä ja Atriasta monenlaisia sovelluksia: paistettua makkaraa ja keitettyjä munia, paistettuja munia ja keitettyä makkaraa, munattua makkaraa ja makkaroituja munia, maistettuja munia ja kullan kuvia jne... Mitäpä sitä Camel-mies muuta tarvii - Hookoon blöössä on kaikki tarvittavat hivenaineet ja vitamiinit!

Aurinkoisessa kelissä lähdimme kohti Kielin länsipäätä, ja ukkoskelissä sinne tulimme. Tästä lähdemme sitten kolmen päivän merimatkalle. Säätiedotuksen mukaan Pohjanmeri on tuulten puolesta rauhallinen, joten tiedossa on tasaista puksuttelua. Rendsburgista alukselle tuli vielä yksi mies lisää: Nuortimon Antti tuli nimittäin videoimaan M/S Alpon vaiheita välillä Kiel-Normandia. Yritämme Antin kanssa myös viritellä satelliitti-datalaitteen toimintakuntoon, jotta voisimme päivittää näitä raporttisivuja myös Pohjanmereltä. Voi tosin olla onnistumatta, kun ei ole tähänkään asti onnistunut, joten ehkä meistä kuuluu seuraavan kerran vasta torstaina Normandian rannikolle päästyämme.


Joutsenia Kielin varrella oli paljon.
1.6.2004 klo 01:30:00
sijainti: 53°49,37 P 07°31,70 I, Pohjanmeri, Bremenhafen
tuuli: NE 2m/s, 15° C, Selkeää


Pohjanmeren kuutamo 1.6.2004 klo 01:30.

Bremenhafenin seuduilla ollaan. Ajoin 20-24 vahdin, ja kahdentoista aikaan ylitin Bremenhafenin reittijakosysteemin. Pimeässä yössä oli kahden merimailin säteellä kahdeksan laivaa, osa reittijakosysteemin sisällä, osa ulkona, ja kaikki tuntuivat kulkevan vähän eri suuntiin. Lisäksi yksi oli ohjailukyvyltään rajoitettu. Laske siinä sitten sopiva väli, jossa puikata systeemin yli toiselle puolelle. No, hyvinhän se meni, eikä tarvinnut väistää kuin yhtä sisään menevää mammuttia. Täytyy sanoa, että ei ole Oulussa tällaista nähty, ei ei.

Yö on kaunis kuutamosiltoineen. Illan 6-7 metrin tuulikin tyyntyi täysin ja ilma tuntuu pehmeältä ja melko lämpimältä. Alpon pimeästä ohjaamosta ulos kuutamomerelle katsoessa on kuin katsoisi elokuvaa tai satumaista kulissia. Ajamme väylien ulkopuolella, joten liikennekin on rauhoittunut. Nopeus on tällä hetkellä yli 9 solmua.

Antit, Väänänen ja Nuortimo, värkkäsivät uuden television dvd-soittimineen kuntoon. Nyt voipi katsella leffojakin ken ehtii. Täällä on yllättäen edelleen kohtuullinen kännykkäkenttä ja tämä GPRS-yhteyskin toimii vielä. Nyt kello on 1:30, joten otan vielä kuutamokuvan ja painun sitten pehkuihin. Seuraava ajovuoro alkaa aamulla kahdeksalta. Hyvää yötä!
2.6.2004 klo 01:30:00
sijainti: 51°54,48 P 03°47,79 I, Rotterdam
tuuli: NE 2m/s, 18° C, Harsoa

Konemiehet valtakunnassaan, vasemmalta: Vesa Nummela, Timo Kivelä ja Teppo Saarinen.

Ajelimme päivän +24° C lämpötilassa täysin tyynellä ja aurinkoisella Pohjanmerellä ja opiskelemme ranskaa. Konehuoneessa lämpötila alkaa lähennellä +40° C, joten siellä voisi pian saunoa.

Brunsbüttelin ukkossateessa totesimme, että aluksen pohja kyllä pitää vettä, mutta katto ei. Nyt Pekka kävi tutkimassa tilanteen, löysi korjasi vuotokohdan. Voimme siis jatkossa ajaa sateellakin ilman sontikkaa.

Ja sitten jymyuutinen: tänään söimme lounaaksi makaroonia kastikkeessa, joka ei ollut tehty makkarasta! Laivalääkäri Väänänen loihti kastikkeen meren antimista ja täytyy sanoa, että kyllä muuten maistui upealle.

Puolen yön alla tulimme Rotterdamin edustalle ja ohitimme sen suun hyvin läheltä. Taas ohjelmassa oli laivojen väistelyä, kun osa tuli satamasta ulos ja osa meni sisään. Luotsialus kävi kurvaamassa ihan vierellämme ja tutkaili Alpoa kirkkaalla valonheittimellä, emmekä sitten Esan kanssa hetkeen nähneetkään mitään. Jonkin ajan kuluttua vastaan tuli koneella ajaen pienehkö purjevene, joka keulat vastakkain tilanteessa väisti vasemmalle, kun olisi pitänyt oikealle - meni aika läheltä. Nyt, valojen jäätyä taakse, edessä on sysimusta yö, eikä Alpon keulan edestä erota merta, horisonttia eikä taivasta ollenkaan, pelkkää mustaa. Sain lähetettyä vielä yhden videonkin Kalevalle - nyt nukkumaan.


Alpon komentosilta ruorimiehen vinkkelistä. Pohjanmerellä Hollannin kohdalla 1.6.2004.
2.6.2004 klo 17:45:00
sijainti: 50°41,45 P 01°24,55 I, Cap Gris-Nez
tuuli: - 1m/s, 20° C, Kirkasta

Cap Gris-Nez.

Menin Rotterdamin jälkeen nukkumaan yöllä kahden maissa ja viideltä heräsin tuttuun tunteeseen: sängystä meinasi lentää pois ja kaikki irtonainen tavara pöydillä ja tuoleilla lensi pitkin lattioita. No, eilenhän saimmekin jo nauttia vähätuulisesta ja kauniista päivästä, joten kyllä nyt taas joutaa keikkumaan. Tuulta ei ollut 10 metriä enempää, mutta terävä sivuaallokko korosti vaikutelmaa ja pani Alpon rullaamaan. Päivemmällä tuuli laantui ja suuntammekin kääntyi enemmän etelään, joten matkanteko tasoittui taas ihan mukavaksi.

Tulimme Ranskan aluevesille 2.6. klo 09:21 ja sen kunniaksi huudatimme arvokkaasti vanhan hinaajan pilliä. Lokeille tosin, mutta kuitenkin. Cap Gris-Nezin niemen ohitimme iltapäivällä ja saavuimme Englannin kanaaliin. Tavoitteena on olla torstaina iltapäivällä Caenissa. Parempi onkin, sillä viimeinen mahdollisuus Caenin sulkuun on klo 15 ja ellemme ehdi siihen, joudumme yöpymään Ouisterhamissa, 13 kilometriä Caenista merelle päin, ja menemään Caeniin sisään vasta perjantaina iltapäivällä. Aamupäivä on varattu vain ulosmenevälle liikenteelle.


Ranskan rannikkovartiosto kävi tunnistusretkellä ja viipyi hetken vierellämme. Eivät kuitenkaan nousseet laivaan.
3.6.2004 klo 12:00:00
sijainti: 49°10,92 P 00°-21,-17 W, Caen, Quai Vendeure
tuuli: - 2m/s, 23° C, Kirkasta


Rautainen hinaaja ja rautainen Alpon miehistö perillä!

Tuloaika torstai 3.6.2004 klo 12:00 laituri Quai Vendeure, Normandian Caenissa. Takana 1600 mpk. eli 3000 km.


Caenissa ei tarvitse olla yksin. Kuvassa viereinen vierasvenesatama.
6.6.2004 klo 20:55:00
sijainti: 49°10,92 P 00°-21,-17 W, Caen, Quai Vendeure
tuuli: NW 2m/s, 24° C, Aurinkoista




Muistojuhlan päivänä Alpolla kävi väkeä jatkuvalla syötöllä. Myös muita historiallisia aluksia oli nähtävillä.

Erkiltä muuten Raunille ja Jannelle + muulle porukalle terveisiä!
10.6.2004 klo 15:00:00
sijainti: 49°10,92 P 00°-21,-17 W, Juhlat päätökseen
tuuli: NW 3m/s, 25° C, Sadetta

Port De Plaisance Alpon peräkannelta yövahdin silmin.

Ensimmäinen sadepäivä Caenissa ollessamme. Tiistaina kävimme merellä Juno-beachin paikkeilla uimassa 16 asteisessa vedessä ja kumivenettäkin testattiin. Vierailijoita on käynyt vieläkin, vaikka emme enää pidäkään "avoimia ovia". Varsinkin iltaisin laiturilla käyskentelee paljon kiinnostuneita ihmisiä. Yövahdin aamuja ovat piristäneet isot monni-kalat, jotka tulevat kuuden maissa syöskentelemään pinnan tuntumaan ja uivat suu auki. Vesa olisi halunnut pyydystää siitä Peetulle kunnon aterian, mutta ehkä Peetu olisi vain säikähtänyt mokomaakin monnia.

Kaikki on mennyt oikein mukavasti ja olemme kierrelleet tässä lämminhenkisessä Caenin kaupungissa juttelemassa paikallisten ihmisten kanssa. Muutama suomalainenkin on tavattu, ja erityisen mukava tuttavuus oli "paikallinen oululainen", Markus-niminen nuori herra, joka on asunut Caenissa kaksi vuotta ja opiskelee täällä yliopistossa. Hän on ollut suureksi avuksi monien käytännön asioiden hoitamisessa, joten lämpimät kiitokset hänelle kaikesta!

Olemme muuten tehneet päätöksen muuttaa alkuperäistä matkasuunnitelmaa: Normandian maihinnousun muistojuhlat ovat päättyneet, joten emme katsoneet mielekkääksi maata täällä laiturissa vielä paria viikkoa odottamassa suunniteltua Cherbourgin käyntiä 26.6. Teimmekin eilen päätöksen lähteä paluumatkalle perjantaina 11.6. Ajamme täältä Kielin kautta Itämerelle ja sitten jotakin reittiä kotiin. Kielissä pysähdytään bunkraamaan, mutta muita pysähdyspaikkoja ei olla vielä päätetty.

Päivittelen tätä matkapäiväkirjaa edelleen aina kun jotain kerrottavaa on ja kun yhteydet pelaa. Yhteyksien kanssa on ollut vähän ongelmia: välillä sitä ei saa syntymään, välillä se katkeilee kesken kuvien lähettämisen, ja silloin joutuu aloittamaan kaiken uudelleen. Se maksaa yllättävän paljon rahaa ja turhauttaa.

Olemme tulostaneet vieraskirjaan tulleet terveiset messiin koko miehistön luettavaksi, ja niitä onkin luettu ahkerasti. Lämpimät kiitokset teille kaikille meiltä kaikilta!

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin... voikaa hyvin!


Alpolla kävi myös lapsiryhmiä. Tässä kuvassa 7.6. purserimme kertomassa Alpon historiasta lapsille ja heidän ohjaajilleen.


Juhlatunnelmaa kaduilla ja kuppiloissa 5.6.


Alpo Port De Plaisance -sataman vakipaikallaan, kippari peräkannella.
11.6.2004 klo 16:30:00
sijainti: 49°16,60 P 00°-15,-00 I, Alpon paluu
tuuli: NW 3m/s, 24° C, Kirkasta
Lähtö paluumatkalle Caenista perjantaina 11.6. klo 15:00. Tätä kirjoitettaessa ollaan Ouisterhamin sululla odottelemassa sulun aukeamista. Sitten suoraan merelle kolmeksi päiväksi. Sää on edelleen hieno ja mieliala hyvä.
Saimme erittäin ystävällisen kutsun Puolan Gdyniasta, joten poikkeamme mahdollisesti Kielin jälkeen siellä. Vaikuttaa siltä, että Puolan vierailustakin huolimatta olemme Oulun Toppilassa vielä kesäkuun puolella.

Lisää infoa tulee taas, kun yhteys seuraavan kerran toimii. Jatkokertomus "Alpon paluu" on siis alkanut. Pysykää kanavalla!


Alpo lähtenyt kotimatkalle ja odottelee Ouisterhamin sulun aukeamista 11.6.2004 klo 16:30.
13.6.2004 klo 12:01:00
sijainti: 51°58,49 P 03°59,02 I, Rotterdamin edustalla ankkurissa
tuuli: NW 8m/s, 15° C, Pilvistä
Ajoimme koko eilisen päivän ja illan kovassa sivutuulessa. Taas kerran mikään ei pysynyt paikallaan ja hytit on kuin hävityksen jäljiltä. Ruoan laittamisesta ei ole voinut haaveillakaan. Iso 5 kg:n sillipurkki oli levinnyt keskelle keittiön lattiaa, joten voitte kuvitella miltä siellä tuoksuu. Peetu-parkakin on ollut merisairaana ja oksennellut.

Mutta ei tässä kaikki. Puolenyön aikaan lähestyimme Rotterdamia ja päätimme hakea sieltä suojaa. Satamaa lähestyttäessä vähesimme kierroksia, jolloin pääkone sammui eikä enää käyistynyt. Sitten sammui apukone ja laiva meni pimeäksi. Ajelehdimme 1 solmun nopeudella mailin päässä olevaa rantaa kohti.

Jouduimme laskemaan ankkurin, jolloin sentään ajattelimme saavamme olla keula tuuleen päin. Mutta ei, eipä tietenkään! Koska vuorovesivirta oli tuulta voimakkaampi se piti Alpon edelleen sivutuulessa ja keikkuminen korkeassa aallokossa oli sen mukaista.

Moottoristoppi johtui polttoainesäiliöön kertyneestä kondenssivedestä. Asia on nyt saatu kuntoon, mutta odottelemme vielä sään parantumista ennen ankkurin nostoa.

Toinen tietokone on pimeänä, joten näitä päivityksiä voi laittaa enää rajoitetusti. Tämän ajotietokoneen, jolla tätä nyt kirjoitan, sain verkkoon tunnin pakertamisen jälkeen nyt aamulla, ja näin saimme myös uusimmat säätiedot.

Nostamme ankkurin näillä näkymin iltapäivällä ja päätämme jatkammeko matkaa vai käymmekö Rotterdamin Europoortin satamassa. Rauhallinen kunnon uni ei tekisi nyt pahaa.

Tällaista tämä toisinaan on, mutta olisihan se kiva joskus hyvässäkin kelissä ajella. Mieliala on kuitenkin kaikilla rauhallinen ja työteliäs, joten hinaaja jatkaa kulkuaan. Pysykää kanavalla, mekin yritämme!


Tämä kuva on Rotterdamin edustalta menomatkalla 1.6. Kellonaika ja paikka ovat jokseenkin samat, kuin paluumatkan myrsky-yönä.
13.6.2004 klo 20:00:00
sijainti: 52°05,86 P 04°16,05 I, Kuningattaren kaupungissa
tuuli: NW 8m/s, 18° C, Aurinkoista
Scheveningen kaupungin satamassa klo 16:30, reilut 10 meripeninkulmaa pohjoiseen Rotterdamista. Upean tuntuinen hollantilaiskaupunki, jossa parhaillaan kalafestivaalit meneillään. Vieressä kilometrien pituiset aurinkorannat, kasinot, pubit ja kaupat. Todettiin, että kukaan meistä ei ollut tällaisesta kaupungista kuullutkaan, joten yllätys oli melkoinen. Aurinko paistaa ja lämpötila on +18 astetta. Ja Hollannin kuningatar asuu kuulemma täällä!

Aloitimme välittömästi ruoan laiton. Peseydymme ja otamme rauhallisesti. Mukava tunne, kun alus ei pitkästä aikaa heilu kuin heikkopäinen. Laiturilla heti vastassa lukuisa joukko ystävällisiä ja kiinnostuneita ihmisiä, jotka puhuvat englantia! Aiomme odottaa täällä, kunnes säätiedotus lupaa vähintään kahdeksi päiväksi asiallista tuulta.

Ikävä kyllä tässä ajotietokoneessa ei ole minkäänlaista kuvankäsittelyohjelmaa, joten kuvat tulevat vasta jälkijunassa.

---

P.S. Tämä korjaus tehty muutama tunti myöhemmin:
Eihän tämä mikään Schevenengin kaupunki ole, vaan me olemme Haagissa! Tajusimme sen vasta kaupunkikävelyllä bussiaseman karttaa katsoessamme. Scheveningen on siis Haagin satama tai kaupunginosa, vähän kuten Toppila Oulussa. Ilmankos sitä ei kukaan meistä nimeltä tunnistanutkaan!



Scheveningeniä lähestyttäessä tunne oli melkoisen häkellyttävä, kun "se mitättömän pieni kalasatama" näyttikin tällaiselta.
15.6.2004 klo 17:42:00
sijainti: 52°05,86 P 04°16,05 I, Scheveningen, Haag
tuuli: NW 7m/s, 19° C, Puolipilvistä

Scheveningenin sataman patioita.

Täällä Scheveningenin satamassa Haagissa edelleen. Säätiedotus lupaa edelleen keskiviikkoon saakka reitillemme sen verran sivutuulta, että emme välitä lähteä merelle. Katsomme siis huomiseen josko Brittein saarten päällä oleva korkeapaine saisi tilaa liikkua tai laajentua itään. Olisi jo mukava päästä täältä Pohjanmereltä pois kotoisalle Itämerelle. Jännää, kuinka kaikki on suhteellista - Itämerelle pääseminenkin tuntuu melkein kuin olisi jo kotona!

Reitin suhteen näyttäisi siltä, että menemme täältä suoraan Kielin kanavaan, sieltä Bornholmeniin tapaamaan Risto Lindvallia, sitten Öölannin kautta Visbyhyn tai johonkin toiseen Ruotsin satamaan tankkaamaan vettä ja ruokaa. Sitten viimeinen huikonen kotiin!
16.6.2004 klo 12:28:00
sijainti: 52°05,86 P 04°16,05 I, Scheveningen, Haag
tuuli: NW 4m/s, 22° C, Kirkasta
Tuuli on tyyntynyt ja ennuste näyttää hyvältä. Lähdemme merelle ja kohti Kieliä iltapäivällä klo 16 maissa.

Peetu on ollut hiukan hajamielisen tuntuinen. Epäilemme hänen olevan rakastunut tapaamaansa uroskissaan, joka on muuten syntyisin Oulun Pateniemestä. Toivotaan, ettei Peetun sydän jää kokonaan tänne Hollantiin!


Peetu lempipaikallaan isäntänsä konepäällikkö Vesa Nummelan vatsan päällä.
18.6.2004 klo 01:17:00
sijainti: 53°53,68 P 09°09,17 I, Brunsbüttel, Kielin kanava
tuuli: W 5m/s, 14° C, Pilvistä
Tulimme Kielin kanavan länsipäähän, Brunsbüttelin sulkuihin, pimeässä klo 23 paikallista aikaa. Päivällä yltynyt tuuli oli jälleen kerran rasitteena, mutta onneksi se tuli takaapäin, mikä sopii Alpolle parhaiten. Brunsbütteliä lähestyttäessä saimme sitten sadetta, joka pudotti näkyvyyden pariin kilometriin. Saksalainen iso poliisivene kävi ajamassa vierellämme ja pyysi VHF:llä meitä ottamaan hiukan keskemmälle väylää. Pelkäsivät kai, että voisimme tulkita erään merkin muuksi kuin reunamerkiksi, mutta emmehän me nyt sellaista. No, mukava kuitenkin, että virkavalta huolehtii turvallisuudesta.

Kiinnityimme 23:30 eli heti suluista kanavaan päästyämme Brunsbüttelin laituriin yöksi, koska kanavassa ajo pimeällä vaatisi luotsin ottamisen ja muutenkin lepo on paikallaan.

Apukone 1 sanoi työsopimuksensa irti Scheveningissä. Ongelma oli huomattu jo aiemmin ja konemiehet vaihtoivat siihen kannentiivisteen. Se ei kuitenkaan auttanut, vaan vika onkin sen verran syvemmällä, ettei sitä voida korjata matkan aikana. Apukone 1 huolehtii käynnistämiseen tarvittavan paineilman ja kulkuvaloihin ja valaistukseen tarvittavan tasavirtasähkön tuottamisesta. Nyt tasavirran tuottaminen siirrettiin Apukone 3:lle ja paineilmaa saadaan konepäällikön matkalle ottamalla kompuralla. Myös pääkone tekee paineilmaa ajon aikana, joten asiat on kaikesta huolimatta ihan hyvässä kunnossa.

Lähdemme tästä aamun koitteessa kohti Rendsburgia, jossa bunkraamme hiukan ruokaa. Sitten ajamme Kielin kanavan itäpäähän ja siitä ulos Itämerelle ja Bornholmiin. Siellä olemme näillä näkymin lauantai-iltana. Sunnuntaina matka jatkuu kohti Öölannin ja Ruotsin mantereen väliä. Toistaiseksi ei olla päätetty ajammeko siitä suoraan Ouluun neljässä vuorokaudessa, vai pysähdymmekö matkalla vielä. Siihen voi säälläkin olla sanottavansa, joten ei nuolaista ennenkuin tipahtaa. Pientä toivoa kuitenkin on, että Alpo viettäisi Juhannuksen Toppilan salmessa.

Terveisiä kaikille tutuille koko Alpon miehistöltä! Peetukin alkaa toipua Hollantiin jääneestä rakkaudestaan, joten hyvin täällä pärjätään.


Hytit olivat tämän näköisiä aina myrskyjen jälkeen. Tässä kipparin ja minun hyttini jossain Pohjanmerellä.

19.6.2004 klo 18:44:00
sijainti: 55°05,63 P 14°41,68 I, Bornholm, Rönne
tuuli: W 9m/s, 14° C, Kirkasta
Kielin kanavan läpiajo meni mukavasti. Jo tutuksi tulleessa Rendsburgissa pysähdyttiin sen verran, että käytiin sataman vieressä olevasta Lidlestä ostamassa vähän ruokaa ja juomaa. Tulli kävi aluksella ja antoi kaksi tuntia aikaa jatkaa matkaa. Näin meillä EU:ssa, juu.

Klo 19 maissa oltiin Kielin itäpäässä ja päästiin mukavassa kelissä Itämerelle. Olemme jo tottuneet siihen, että hyvää keliä ei kauaa jatku, emmekä joutuneet pettymään tälläkään kertaa. Iltaa kohti tuuli voimistui niin, että taas saatiin puolilta öin veivata ruoria ihan työksi asti. Laivaa tuli yön pimeydessä vastaan solkenaan ja Tanskan Rödsandin tuulimyllykentät pitivät punaisena välkkyvää valoshowtaan yllä. Tutkassa myllykenttä näytti suurelta räsymatolta.

Ajoin iltavahdin klo 20 alkaen ja Esa tuli koiravahtiin jo reilusti ennen puoltayötä. Jäin kolmeen saakka Esan kaveriksi bongailemaan vastaantulevia laivoja, koska yksin pimeässä yössä aluksen ohjaaminen ja laivojen lukeminen voi mennä melko työseväksi. Pekka ja Jarkko jatkoivat Esan jälkeen klo 04-08.

Heräsin aamulla seitsemän maissa, kun ei meinannut enää punkassa pysyä - tuuli oli yltynyt edelleen. Otin vahdin vastaan klo 08, ja aamupäivän aikana keli taas onneksi laantui - vähäksi aikaa. Iltapäivällä kuohui taas, satelikin, ja Bornholmiin tultiin 9 metrin tuulessa klo 16:30. Jarkko kuuli juuri puhelimessa, että oululainen Risto Lindvall on ajanut Lovisa-veneellään kovassa tuulessa koko päivän, ja oli nyt Ölannin ja Ruotsin mantereen välissä.

Nyt olemme siis Tanskaan kuuluvalla Bornholmin saarella Rönnessä, joka kuuluu olevan Tanskan toiseksi vilkkain satama. Täältä kulkee matkustajalauttoja Tanskan mantereelle, Puolaan, Saksaan ja Ruotsiin, 14 lauttaa päivittäin.

Säätiedotuksen mukaan huomenna on luvassa 6-10 metriin etelätuulta. Se on meille myötäistä, joten näillä näkymin lähdemme aamupäivällä merelle, ellei sää kovin pahene.

Alpo on toiminut mukavasti ja Peetu on voinut hyvin - kävi juuri kävelyllä laiturilla.
20.6.2004 klo 19:45:00
sijainti: 55°05,63 P 14°41,68 I, Bornholm, Rönne
tuuli: 6 5m/s, 15° C, Kirkasta
Lähtö Bornholmista klo 19:45. Seuraava pysähdyspaikka: Toppila, Oulu! Ajoaika noin 4 vuorokautta.
21.6.2004 klo 13:40:00
sijainti: 57°17,70 P 16°55,18 I, Itämeri, Öland
tuuli: S 1m/s, 24° C, Aurinkoista
Ohitamme Ölannin pohjoiskärjen täysin pläkässä. Tällaista keliä meillä ei vielä ole ollutkaan, joten tuntuu kivalta. Ajamme Tukholman saariston läpi ja sitten Ahvenanmerelle, siitä Merenkurkkuun ja lopulta Toppilaan.

Aluksella on sattunut mystinen tapaus: sunnuntain laivaruoka ei koskaan ilmaantunut. Erilaisia teorioita ruoan katoamisesta on esitetty, mutta ne kaikki ovat vailla todisteita. Jäikö ruoka johonkin Bornholmin pubiin, vai söikö Peetu sen murheeseen (Peetun sydänhän jäi Hollantiin)? Tutkimuksia jatketaan edelleen rautaisen purserin johdolla.

Arvioitu saapumisaika Toppilaan on torstaina 24.6. aamupäivällä.
22.6.2004 klo 04:20:00
sijainti: 59°24,22 P 18°45,59 I, Tukholman saaristo, Möja
tuuli: S 1m/s, 13° C, Kirkasta
Ajettu yö Tukholman saaristossa. Löydettiin Risto Lindvall Lovisa-veneineen Möjan saaren tuntumasta ja otettiin Lovisa hetkeksi kylkeen kiinni. Kahvit ja kuulumiset, sitten taas matka jatkui. Ristokin on ajelemassa kohti Oulua.
22.6.2004 klo 09:24:00
sijainti: 60°01,66 P 19°04,85 I, Ahvenanmeri
tuuli: - 0m/s, 19° C, Aurinkoista
Ajelemme nyt Ahvenanmerellä täysin tyynessä. Alpo kulkee nätisti ja kaikki pelaa hyvin.

Arvioitu tuloaika Marjaniemen edustalle torstaina klo 7:30 ja Toppilaan klo 11:00.

P.S.
Sunnuntain laivaruokamysteeri ei ole selvinnyt, joten sen voisi laittaa Peetun syyksi. Hän kun on reilu kaveri eikä ole moksiskaan tällaisista pikkuseikoista.
24.6.2004 klo 03:21:00
sijainti: 64°52,63 P 24°07,80 I, Perämeri
tuuli: SSW 4m/s, 12° C, Aurinkoista
Reilut 20 km Marjaniemeen. Klo 02:50 pudotin vauhdin neljään solmuun, koska olemme hiukan edellä aikataulusta. Aurinko nousee komeasti ja meressä mukavaa pientä aallokkoa. Olemme seitsemän maissa Marjaniemen edessä ja Kattilankallan kohdalta ajelemme reilun 6 solmun nopeudella Toppilaan, jossa olemme klo 11.

Miehistön jäsenet saavat kirjoittaa omat tuntemuksensa matkasta, ja Peetu tietysti oli ensimmäinen (kuva liitetään myöhemmin). Näin Peetu kirjoittaa:

MIAUU, tässä Peetu-kissa, hei!

Herättivät mokomat päiväunilta. Laivakissan elämä on aika hurjaa myrskyssä, kun lattia ja seinät heiluvat. Puhumattakaan kun oikein keikuttaa, niin hytissä kaikki tavarat putoilee lattialle. Onneksi vaatekaapin perällä on turvallista. Meritautiakin on esiintynyt, näköjään "iskälläkin".

Ulkolainen ruoka on oudon makuista, mutta hyvää. Wallulle terkut Haagiin! Iskä sanoi ettei kaukorakkaus onnistu, että ollaan ystäviä vaan. Äiskälle, Aliisalle, Anniinalle, Alexille, Violalle, Vennille, Severille ja kaikille kissaihmisille terveiset - kohta ollaan kotona!

Nyt syömään ja jatkamaan päiväunia.

Peetu, miauuu...
24.6.2004 klo 11:00:00
sijainti: 65°02,13 P 25°25,67 I, Oulu, Toppila
tuuli: SSW 3m/s, 18° C, Aurinkoista

Alpo pitkästä aikaa kiinnittymässä Toppilan möljään.

Kiinnityimme Toppilan möljään aikataulun mukaisesti klo 11. Vastassa oli paljon omaisia, tuttuja, työkavereita ja muita asiasta kiinnostuneita. Piispa Olavi Rimpiläinen siunasi matkamme ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Matti Pikkarainen piti tervetuliaispuheen. Vastaanottajaisten jälkeen menimme Merikillalle saunaan ja syömään suomalaista silakkaa.

Täydennän lähiaikoina tätä päiväkirjaa vielä lisäkuvilla ja teksteillä. Miehistön jäsenillä on omia kommenttejaan, jotka nekin tulevat tänne piakkoin nähtäväksi.
13.7.2004 klo 03:22:00
sijainti: 65°02,13 P 25°25,67 I, Oulu
tuuli: S 2m/s, 13° C, Puolipilvistä
Lisäsin päiväkirjaan kuvia sekä "Träkki" nimisen osaston, josta näkee Alpon todellisen kulkureitin Caeniin. Kulkureitti on poimittu Tsunamis Pro -ohjelman Track-tiedostosta. Reittiin pääsee klikkaamalla tuossa ylhäällä olevaa "Träkki"-sanaa.

Paluumatkan träkki ja lisää kuvia tulee lähiaikoina.
7.6.2005 klo 00:00:00
sijainti: 65°02,13 P 25°25,67 I, Peetu on mennyt
tuuli: W 5m/s, 10° C, Pilvistä
6.6. on merkittävä päivämäärä. Se on Normandian maihinnousun, Alpo-kirjan julkistamisen ja Peetu-kissan (13v) poismenon päivämäärä.



Peetu 6.6.2004 Caenissa, Normandiassa.